dieta ewy dąbrowskiej

Diety

Zapoznaj się z naszymi dietami

Czytaj dalej

Warzywno-owocowa

Głównym celem diety jest oczyszczenie organizmu z toksyn, przywrócenie mu wewnętrznej równowagi, a także zapobieganie zagrożeniom związanym z nadmiernym zakwaszeniem organizmu.

Antyoksydacja i odkwaszanie organizmu

Stosowana jest z uwagi na właściwości odkwaszające i antyoksydacyjne. W naszym ośrodku dietę warzywno-owocową stosuje się przez 7 dni, a uczestnicy turnusów otrzymują również boxy żywieniowe na kolejne 3 dni, by łagodnie wyprowadzić organizm z oczyszczającego sposobu odżywiania.

Wzmocnij organizm!

Dieta owocowo-warzywna to sposób na wzmocnienie organizmu. Zalecane jest spożywanie surowych warzyw i owoców, gdyż zachowują one wówczas najwięcej witamin i składników odżywczych. Terapia warzywno-owocowa ma za zadanie zrównoważyć florę bakteryjną jelit i wzmocnić ogólną kondycję organizmu. Organizm poddany takiej diecie otrzymuje duże ilości witamin, bioaktywnych składników odżywczych oraz niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania minerałów.

Więcej o diecie owocowo-warzywnej

Dieta dąbrowskiej
wczasy odchudzające

Dieta
1200 kalorii

Dieta 1200 kalorii to skuteczny sposób na walkę z nadmiarem tkanki tłuszczowej, który jednocześnie dostarcza człowiekowi odpowiednią ilość niezbędnych składników odżywczych. Podczas turnusów korzystamy z jadłospisów opracowanych przez naszych dietetyków. Z użyciem różnorodnych produktów o niskim indeksie glikemicznym tworzymy dzienne zestawy o zawartości 1200 kalorii. Eliminacja produktów o wysokim indeksie glikemicznym wynika z faktu, że zwiększają one produkcję insuliny, co ma istotny wpływ na odkładanie się tkanki tłuszczowej. Jak przy każdej diecie, tak i przy niskokalorycznej diecie 1200 kcal niezwykle istotne jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilośc wody – minimum 2 litrów dziennie.

Dieta
naturalna

Podstawą diety naturalnej jest dostarczenie organizmowi jak największej ilości naturalnych, niemodyfikowanych i najlepiej nieprzetworzonych składników. Korzystamy tylko ze składników dostępnych w naszym klimacie.

Spożywanie świeżych owoców i warzyw oraz pełnowartościowych produktów pochodzących od zwierząt zmniejsza ryzyko wielu chorób, a także dostarcza organizmowi odpowiednią ilość energii. Stosowanie diety naturalnej ma na celu nie tylko ochronę organizmu przed przypadłościami zdrowotnymi takimi jak miażdżyca, czy zachowanie szczupłej sylwetki, ale także poprawę samopoczucia na co dzień.

turnusy odchudzające

Dieta owocowo-warzywna - szczegółowe informacje

Dieta owocowo-warzywna to innowacyjny sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn oraz szkodliwych produktów przemiany materii. Przeznaczona jest w szczególności dla osób borykających się z chorobami immunologicznymi, ale równie często jest stosowana przez osoby, które chcą oczyścić swój organizm czy też zrzucić parę kilogramów.

Kim jest Ewa Dąbrowska?

Ewa Dąbrowska to doktor nauk medycznych. Wiele lat wykładała ona na Uniwersytecie Medycznym w Gdańsku jako adiunkt. Jej zainteresowanie się rolą żywienia w leczeniu chorób cywilizacyjnych miało związek z jej pracą habilitacyjną, w wyniku której podjęła szereg badań na temat zdrowej żywności. W wyniku tychże badań opracowała innowacyjną dietę warzywno-owocową, która odtruwa organizm i wspomaga jego własne mechanizmy samouzdrawiające.

Zasady postu owocowo-warzywnego

Dieta owocowo-warzywna to wyjątkowy, składający się z dwóch etapów program oczyszczania organizmu, dzięki któremu pozbywamy się zalegających w organizmie toksyn i przywracamy mu jego wewnętrzną równowagę. Post owocowo-warzywny zakłada przede wszystkim spożywanie określonych warzyw i owoców w niewielkich ilościach. Dieta powinna trwać od kilku dni do kilku tygodni - w zależności od indywidualnych wskazań.

Zalety i wady diety owocowo-warzywnej

Dieta owocowo-warzywna ma niewątpliwie wiele zalet. Przede wszystkim oczyszcza organizm, a także zastępuje złe nawyki żywieniowe tymi dobrymi, związanymi ze zdrowym trybem życia. Skutecznie walczy z infekcjami i wspomaga prawidłową pracę organizmu. Jednak jak zaznacza sama autorka diety, nie powinno się jej stosować bez uprzedniej konsultacji z lekarzem.

Największą wadą diety jest związane z nią osłabienie, dlatego też nie każdy może sobie na nią pozwolić. Podczas trwania diety najlepiej jest prowadzić oszczędny tryb życia - najlepiej stosować ją w czasie urlopu. Warto wiedzieć, że dieta może prowadzić do ubytków tkanki pozatłuszczowej jak również wychładzać organizm. Często też w którymś momencie trwania kuracji pojawia się biegunka. Mogą również wystąpić inne niepożądane reakcje organizmu, które są związane z procesami jego oczyszczania. Wiele osób skarży się na bóle głowy, gorączkę i podatność na infekcje, czasem występują także przykre dolegliwości związane z wcześniejszymi urazami.

Przeciwskazania do stosowania postu owocowo-warzywnego

Dieta owocowo-warzywna nie powinna być stosowana przez osoby, które chorują na nadczynność tarczycy, niedoczynność nadnerczy, czynną gruźlicę, depresję czy ostrą porfirię. Nie mogą jej stosować także kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz osoby cierpiące na ciężką niewydolność organów takich jak wątroba, nerki czy serce. Kuracja ta nie może być stosowana również u pacjentów z zaawansowaną chorobą nowotworową, przyjmujących hormony sterydowe lub leki cytotoksyczne.

Produkty dozwolone na diecie owocowo-warzywnej

Dieta owocowo-warzywna opiera się na spożywaniu wyłącznie owoców i warzyw o niskiej zawartości węglowodanów, białek oraz tłuszczy. Należą do nich warzywa niskoskrobiowe: korzeniowe (marchew, buraki, seler, pietruszka, rzodkiew), kapustne (kapusta, kalafior, brokuł), cebulowe (cebula, por, czosnek), dyniowatych (dynia, kabaczek, ogórki), psiankowate (pomidor, papryka), liściastych (sałata, natka pietruszki, zioła). Warzywa i owoce powinno się jeść na surowo, w postaci surówek, zup warzywnych przyprawianych ziołami, czy też warzyw duszonych bądź pieczonych. Dozwolone jest też picie wody, soków warzywnych i owocowych, herbat owocowych lub ziołowych, kompotów bez cukru czy wywarów z warzyw.

Etapy diety owocowo-warzywnej

Na dietę warzywno-owocową składają się dwa etapy. Pierwszy etap to tak naprawdę głodówka lecznicza, która ma oczyścić i wzmocnić prawidłowe działanie organizmu. Drugim etapem postu, którego nie można pominąć jest przejście na zdrową dietę, opartą na warzywach, owocach, ziarnach i roślinach strączkowych.

Kryzys ozdrowieńczy podczas stosowania diety owocowo-warzywnej

Kryzys ozdrowieńczy w ujęciu medycznym jest spowodowany wydalaniem dużej ilości toksyn. Na początku kuracji, w miarę odtruwania organizmu, mogą pojawiać się krótkotrwałe kryzysy ozdrowieńcze, do których należą osłabienie, bóle głowy, bóle stawów, nudności, wymioty, biegunka czy stany podgorączkowe. Naturalne kryzysy zazwyczaj ustępują po 2-3 dniach. Wraca energia, chęć życia i głęboki sen. W tym czasie dobrze jest zwiększyć aktywność fizyczną - szczególnie polecane są aktywności, które w niewielkim stopniu obciążają organizm tj. spacery czy nordic walking.

Odżywianie endogenne

Odżywianie endogenne to stan, w którym organizm przez to, że nie otrzymuje pożywienia z zewnątrz przeprogramowuje się na odżywianie wewnętrzne, podczas którego trawi uboczne produkty przemiany materii takie jak tkankę tłuszczową, złogi cholesterolowe, zwyrodnienia tkankowe czy inne niepożądane twory powstałe w organizmie jak np. guzy, polipy czy torbiele. Podczas odżywiania endogennego (wewnętrznego) zostaje uruchomione zjawisko detoksu komórkowego, co ma prowadzić do całkowitego oczyszczenia organizmu.

Przykładowy jadłospis na dzień podczas diety

  • śniadanie – surówka z ogórka kiszonego, cebuli i selera naciowego, zupa brokułowa z włoszczyzną, herbata miętowa,
  • przekąska – tarta marchew z jabłkiem i cytryną,
  • obiad – zupa krem z dyni, pieczone pomidory nadziewane jarzynami, kompot z jabłek bez cukru,
  • podwieczorek – suszone jabłko, sok z buraka,
  • kolacja – biała kapusta na ciepło z koperkiem, mix sałat ze szczypiorkiem, herbata owocowa lub melisa.

Przykładowy jadłospis na dzień podczas wychodzenia z diety

  • śniadanie - koktajl z jarmużu (2-3 liście jarmużu, 1/2 papryki, 1/2 buraka, sok z połowy cytryny, plasterek jabłka)
  • przekąska - grapefruit, suszone owoce,
  • obiad - kotlety warzywne z cukinii,
  • podwieczorek - zupa warzywna,
  • kolacja - frytki z dyni.

Dieta owocowo-warzywna a Post Daniela

Post Daniela jest rozpowszechniony pod kilkoma nazwami, między innymi wspomnianą właśnie dietą owocowo-warzywną, dietą warzywno-owocową czy też po prostu nazywany pospolicie detoksem organizmu. Sama nazwa postu wzięła się z księgi Daniela w Starym Testamencie i obejmuje również duchowy aspekt oczyszczania się. Post Daniela jest więc czymś trochę bardziej uduchowionym niż sama dieta - połączeniem odpowiedniej diety i przeżyć duchowych. Dieta owocowo-warzywna jest jego doprecyzowaną, opartą na badaniach wersją, wskazującą na konkretne produkty, które można spożywać podczas postu.

Aktywność fizyczna a dieta owocowo-warzywna

Jak zostało wcześniej wspomniane, dieta owocowo-warzywna mocno obciąża organizm, dlatego też w trakcie kuracji nadmierna aktywność fizyczna nie jest wskazana. Podczas jej trwania lepiej jest prowadzić, w miarę możliwości oczywiście, oszczędny tryb życia. Nie zaleca się więc uprawiania sportu w sposób intensywny, nie ma jednak przeciwwskazań do tego, by uprawiać sporty, które nie narażają nas na zbyt duży wysiłek fizyczny - takie jak joga, pilates czy jogging.

Przydatna literatura

  1. Dąbrowska E., “Przywracać zdrowie żywieniem”, Warszawa, 1994, wyd. Michalineum.
  2. Dąbrowska B., Borkowska P., “Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej®. Przepisy na wychodzenie.”, Kraków, 2018, wyd. WAM.
  3. Dąbrowska E., “Dieta warzywno-owocowa a harmonia ciała”, Warszawa, 2015, wyd. Instytut Zdrowia “Sofra”.
  4. Dajka K., Piórkowski Ł., “Post Daniela z uzdrawiającą dietą warzywno-owocową dr Ewy Dąbrowskiej”, Kraków, 2017, wyd. WAM.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.

Rozumiem