Strona główna » Blog » Zdrowie » Gluten-free – dla kogo dieta bezglutenowa?

Gluten-free – dla kogo dieta bezglutenowa?

Gluten to białko obecne w żywności produkowanej z pszenicy, żyta, owsa, orkiszu i jęczmienia. W dzisiejszych czasach jest coraz więcej osób, które odkrywają u siebie objawy nietolerancji glutenu. Z tego powodu dużo osób decyduje się na przejście na dietę bezglutenową, która pomaga w codziennym funkcjonowaniu. Dieta ta zyskała na popularności, kiedy zaczęto ją stosować jako dietę odchudzającą. Nie jest to jednak podejście prawidłowe. Kaloryczność wysoko przetworzonych produktów bezglutenowych jest zbliżona do tradycyjnych, a brak glutenu w produkcie, wcale nie musi świadczyć o jego zdrowych właściwościach. Jeśli zatem nie mamy problemu z tolerancją glutenu, powinniśmy stosować normalne diety. Nie zmienia to faktu, że dieta bezglutenowa stała się jedną z najbardziej popularnych metod odżywiania, dlatego jeśli chcecie dowiedzieć się o niej więcej, zapraszamy do lektury wpisu.

Na czym polega dieta bezglutenowa

Podstawową zasadą diety bezglutenowej jest wykluczenie ze swojego jadłospisu glutenu. Nie możemy zatem spożywać produktów z pszenicy, żyta, owsa, orkiszu i jęczmienia. Podczas robienia zakupów należy także zwrócić szczególną uwagę na skład poszczególnych produktów. Najbezpieczniejsze jest kupowanie tych, które posiadają znak przekreślonego kłosa. Dozwolone są również przetwory z mąki kukurydzianej, ryżowej, sojowej, gryczanej, prosa, amarantusa oraz komosy ryżowej, a także oczywiście takie produkty jak: owoce, warzywa, jajka, ryby, mięso oraz przetwory mleczne.

Występowanie glutenu w produktach

GRUPA PRODUKTÓW NIE ZAWIERAJĄ GLUTENU MOGĄ ZAWIERAĆ GLUTEN ZAWIERAJĄ GLUTEN
PRODUKTY ZBOŻOWE ryż biały i brązowy, kukurydza, gryka, proso, amarantus, quinoa, mąki i kasze ze zbóż naturalnie bezglutenowych, płatki ryżowe, skrobia kukurydziana, ryżowa i z tapioki, , pieczywo i makarony z mąk bezglutenowych płatki śniadaniowe kukurydziane, mąka kukurydziana, ryżowa, gryczana dostępne w sprzedaży Pszenica, jęczmień, żyto, owies, mąka pszenna, żytnia, jęczmienna, płatki pszenne, jęczmienne, żytnie, owsiane, kasza manna, kuskus, kasza jęczmienna, musli, kasze owsiane, kaszki błyskawiczne zbożowe makaron pszenny, makaron żytni, pierogi, pyzy, kopytka, naleśniki, pieczywo – każde – jeśli nie jest oznaczone jako ciasta, ciastka, drożdżówki
MIĘSO, RYBY, JAJA świeże nieprzetworzone mięso, ryby, jaja wędliny, konserwy rybne i mięsne, wędliny podrobowe (kaszanka, pasztetowa, pasztet), wyroby garmażeryjne mięsne panierki do mięs i ryb oraz potrawy panierowane
PRODUKTY MLECZNE mleko świeże, mleko w kartonie, mleko zagęszczane, mleko w proszku, kefir, maślanka, jogurt naturalny, nieprzetworzony ser biały, żółty jogurty owocowe, maślanki smakowe, napoje czekoladowe, produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu, serki topione, śmietana (zagęstnik), tanie sery żółte, gotowe sery białe do serników napoje mleczne z dodatkiem słodu jęczmiennego, sery z niebieską pleśnią
TŁUSZCZE masło, smalec, margaryna, olej roślinny, oliwa z oliwek majonezy, gotowe sosy  
WARZYWA wszystkie warzywa (świeże, mrożone, konserwowane bez dodatków), strączkowe (groch, fasola, soczewica), ziemniaki, skrobia ziemniaczana sałatki z majonezem i dresingami o nieznanym składzie, przeciery pomidorowe, niektóre fasole w puszkach, placki ziemniaczane, produkty wegetariańskie typu kotlety sojowe, pasztety sojowe, majonezy sojowe  
OWOCE wszystkie owoce (świeże, mrożone, konserwowane) owoce posypywane mąką, żeby zapobiec sklejaniu, wsady owocowe  
DESERY cukier, dżem, miód, landrynki, ciasta i ciastka upieczone z dozwolonych produktów, kisiele i budynie domowe z mąki ziemniaczanej, ciasta i ciastka oznakowane znakiem “przekreślonego kłosa” guma do żucia, żelki, nadziewane cukierki, batony, gotowe budynie, lody, czekolada i czekoladki, chipsy ciasta i ciastka upieczone z niedozwolonych mąk lub z niedozwolonym proszkiem do pieczenia, słód jęczmienny
NAPOJE herbata, kawa naturalna, soki owocowe, wody mineralne, kompoty, napary z ziół, czyste alkohole

 

niektóre kawy rozpuszczalne, zwłaszcza aromatyzowane, napoje owocowo-warzywne, alkohole z dodatkami smakowym kawa zbożowa, kakao owsiane, napoje słodzone słodem jęczmiennym, piwo

Uwaga!

Przed przejściem na dietę bezglutenową należy skonsultować się z lekarzem.

Taka dieta stosowana przez dłuższy czas w sposób nieprzemyślany, może doprowadzić do niedoborów składników odżywczych – błonnika, cynku, żelaza, magnezu oraz kwasu foliowego.