Zadbaj o swoje dziecko, czyli o zapobieganiu otyłości u dzieci

nadwaga u dzieci

Szacuje się, że co 5 dziecko w Polsce cierpi na nadwagę i otyłość. Otyłość staje się chorobą cywilizacyjną. W jej konsekwencji dochodzi do wielu uszczerbków na zdrowiu. Jeśli chcecie się dowiedzieć jakie są przyczyny otyłości u dzieci oraz jak możecie jej zapobiegać, zapraszamy do lektury artykułu. Pamiętajcie, warto zadbać nie tylko o siebie, ale też o swoje pociechy!

Przyczyny otyłości u dzieci

Zaledwie 5% otyłych dzieci to wynik zaburzeń genetycznych lub hormonalnych, większość z nich, czyli aż 95% to otyłość, która wynika z niezdrowego stylu życia. Najważniejszym etapem w rozwoju pociechy są dni płodowe. Wtedy rozwijają się nie tylko narządy, ale także nawyki żywieniowe i metabolizm, który zostaje zaprogramowany na całe życie. Panie w ciąży powinny zatem szczególnie uważać na to co jedzą. Oczywiście nie oznacza to, że po urodzeniu dziecka nie mamy wpływu na jego zdrowie. Sposób wychowania oraz żywienia pociechy jest istotny przez całe życie. Oto kilka błędów, jakie popełniamy karmiąc nasze maluchy.

Podstawowe błędy popełniane przez rodziców

drugie śniadanie
Warto samodzielnie przygotowywać dziecku zdrowe i kolorowe posiłki do szkoły

1. Przekarmianie dziecka – wielu rodziców serwuje swoim dzieciom ponad 7 posiłków dziennie. Należy pamiętać, że żołądek dziecka jest mały i nie potrzebuje aż tak dużo.

2. Za dużo słodyczy – maluchy najczęściej są fanami niezdrowego jedzenia i słodyczy, a rodzice nie potrafią oprzeć się ich zachciankom, to wielki błąd.

3. Przesyt soków – Niektórzy rodzice uważają, że soki są zdrowe dla dzieci, ponieważ zawierają wiele witamin, jednak jeśli nie są to soki świeżo wyciskane, należy spojrzeć na ich skład. Większość kupnych soków zawiera bowiem wiele konserwantów i substancji słodzących, które spożywane w nadmiarze szkodzą naszym dzieciom.

4. Nieregularne odżywianie – podobnie jak dorośli, dzieci powinny odżywiać się regularnie. Rodzice jednak w zabieganym życiu często zapominają o śniadaniach, czyli najważniejszym posiłku dnia lub przygotowują je na szybko, bez przemyślenia. Ponadto zdarza się, że dziecko zjada dwa obiady, jeden w szkole, jeden w domu, oczywiście taki harmonogram żywienia grozi szybkim wzrostem tkanki tłuszczowej u dziecka, co sprawia, że jego zdrowie może być zagrożone.

Zapobieganie i leczenie otyłości u dzieci

Co można zatem zrobić, aby zapobiec otyłości naszych pociech?

1. Dbać o własną dietę podczas ciąży i cały czas kontrolować masę ciała.

2. Karmienie piersią jest dla dziecka bardzo zdrowe, powinno karmić się je co najmniej przez 6 miesięcy.

3. Dieta maluszka powinna zawierać przede wszystkim warzywa i owoce.

4. Dodawaj do potraw jak najmniej soli oraz cukru.

5. Nie zmuszaj dziecka do jedzenia.

6. Dbaj o regularność posiłków, ich ilość nie powinna przekraczać 6 w ciągu dnia.

zapobieganie otyłości u dzieci
Dieta dziecka powinna być bogata w owoce i warzywa

7. Podobnie jak Ty, dziecko powinno pić dużo wody. Zastąp napoje gazowane i soki szklanką wody.

8. Zapewnij dziecku aktywność fizyczną na świeżym powietrzu i odpowiednią ilość snu.

Te podstawowe czynności mogą pomóc Twojemu dziecku w tym, aby było zdrowe i silne oraz utrzymało zdrowy tryb żywienia przez całe życie. Wprowadzając do swojej codzienności dietę złożoną ze zdrowych dań pomagasz nie tylko sobie, ale też swojej rodzinie. To nie tylko pożyteczne, ale też przyjemne rozwiązanie, bo… razem łatwiej 😉