Jak przyspieszyć metabolizm

Osoby, które są na diecie, często zapominają o tym, jak ważną rolę w odchudzaniu pełni metabolizm. Samo ograniczanie niezdrowej żywności nie wystarczy bowiem, aby nasz organizm dobrze funkcjonował. Należy zadbać o to, aby dostarczyć mu produkty, które pobudzą przemianę materii. W dzisiejszym wpisie dowiecie się, nie tylko jakie produkty spożywcze, ale także ćwiczenia fizyczne, powodują przyspieszenie metabolizmu. Serdecznie zapraszamy do lektury.

Ćwiczenia przyspieszające odchudzanie

Mitem jest pogłoska, że im mocniejszy wysiłek fizyczny, tym bardziej chudniemy. Naukowcy dowiedli, że znacznie szybciej tracimy na wadze, kiedy wkładamy w ćwiczenia umiarkowany wysiłek. Taki wysiłek pobudza najlepiej krążenie krwi i innych komórek w organizmie i utrzymuje się przez kilka godzin. Ponadto przerwa między treningami powinna wynosić około 20 godzin. Najlepsze efekty przynoszą regularne treningi, które nie są za długie, ani za krótkie, powinny trwać ok. 1h dziennie. W zależności od upodobań mogą odbywać się na siłowni, na basenie oraz na świeżym powietrzu.

Co spożywać, aby przyspieszyć metabolizm

przyprawy na metabolizmPo pierwsze, należy pamiętać, aby używać odpowiednich przypraw. Metabolizm przyspieszają między innymi: ostra musztarda, ostra papryka, chrzan, pieprz, imbir, a także curry. Curry zawiera w swoim składzie garcinie cambogie – mały owoc, którego jednym ze składników jest kwas hydroksycytrynowy, zwalczający tkankę tłuszczową. Z kolei czarny pieprz jest źródłem piperyny, natomiast papryczka chili kapsaicyny, te substancje przyspieszają przemianę materii aż o 10 procent.
Po drugie, wspominana już wielokrotnie na naszym blogu, woda. To podstawa podczas odchudzania. Warto wiedzieć, że wodę należy spożywać między posiłkami, kiedy żołądek jest pusty. Powinna być w temperaturze niższej niż temperatura ciała, ponieważ organizm zużywa wtedy więcej energii, aby podgrzać płyn do ciepłoty własnego ciała. Tym sposobem spalamy zbędne kalorie i przyspieszamy metabolizm.
Codzienne spożywanie potraw bogatych w jod może również pomóc w spalaniu tkanki tłuszczowej. Jest to bowiem pierwiastek niezbędny do syntezy tyroksyny, a jeśli jest jej za mało, przemiana materii widocznie zwalnia. Produktem bogatym w jod jest między innymi rzeżucha.

Podsumowując, jeśli chcecie poprawić skuteczność swojej diety i przyspieszyć przemianę materii, wystarczy dodać do niej odrobinę przypraw, ćwiczeń i wody, a efekty będą powalające :)!

Zadbaj o swoje dziecko, czyli o zapobieganiu otyłości u dzieci

Szacuje się, że co 5 dziecko w Polsce cierpi na nadwagę i otyłość. Otyłość staje się chorobą cywilizacyjną. W jej konsekwencji dochodzi do wielu uszczerbków na zdrowiu. Jeśli chcecie się dowiedzieć jakie są przyczyny otyłości u dzieci oraz jak możecie jej zapobiegać, zapraszamy do lektury artykułu. Pamiętajcie, warto zadbać nie tylko o siebie, ale też o swoje pociechy!

Czytaj dalej Zadbaj o swoje dziecko, czyli o zapobieganiu otyłości u dzieci

Czym jest wskaźnik BMI?

Wskaźnik BMI (Body Mass Index) to wskaźnik masy ciała, wyliczony na podstawie matematycznego wzoru, którego celem jest opis zawartości tkanki tłuszczowej na podstawie proporcji masy ciała do wzrostu.

Jak obliczyć wskaźnik BMI?

BMI = masa(w kilogramach)/ wzrost(w metrach)2

Przedziały wskaźnika BMI

Wartość BMI Co oznacza?
BMI < 18,5 niedowaga
18,5 ≤ BMI ≤ 24,9 waga prawidłowa
25 ≤ BMI ≤ 29,9 nadwaga
BMI > 30 otyłość

Dla kogo przeznaczony jest wskaźnik BMI?

Wskaźnik ten został stworzony z myślą o kobietach oraz mężczyznach w każdym wieku. Ze względu na to, że jest przeznaczony dla wszystkich ludzi, jego ogólność budzi wiele wątpliwości. Podczas obliczania BMI nie uwzględnia się bowiem płci, wieku, wielkości tkanki mięśniowej oraz masy kości. Ponadto, wskaźnik BMI został stworzony w 1832 roku przez belgijskiego statystyka Adolfa Queteleta i miał on służyć do oceny zjawisk w skali populacyjnej, nie jednostkowej. Dlatego błędne jest jego obliczanie w stosunku do pojedynczej osoby. Obecnie jest używany przez Światową Organizację Zdrowia i inne organizacje podczas oceny stanu zdrowia populacji, a także przez lekarzy, jako wskaźnik oceny ryzyka chorób takich, jak cukrzyca, choroby serca czy nadciśnienie.

BMI a masa mięśniowa

Osoby uprawiające sport, o szczupłej, ale umięśnionej sylwetce, mogą mieć wyższe BMI niż osoby z nadwagą. Powodem takiego stanu jest fakt, iż mięśnie zajmują 3 razy mniejszą objętość niż tkanka tłuszczowa, czyli po prostu są cięższe. Dlatego kiedy obliczamy swoje BMI warto pamiętać, że wzór nie uwzględnia tego, jak tłuszcz i mięśnie są rozłożone w naszym ciele. Osoby, które mają budowę atletyczną często według indeksu BMI są kwalifikowane jako otyłe, a przecież ich zdrowy i aktywny styl życia często zapobiega chorobom, które związane są z otyłością. Należy zatem przyglądać się swoim wynikom z dystansem i nie sugerować się nadmiernie wynikiem wskaźnika.

waga

Wskaźnik BMI, stworzony głównie do oceny tkanki tłuszczowej populacji, powinien być jedynie wskazówką o stanie zdrowia dla jednostek, nie powodem do paniki, czy nagłej zmiany stylu życia.

Swoją wagę i stan zdrowia najlepiej konsultować ze specjalistami, jakimi są lekarze oraz dietetycy. Rozmowa ze specjalistą jest bowiem pierwszym krokiem, od którego powinno zaczynać się każdą zmianę.

Jak mądrze pić kawę

Wielu z nas mimo ścisłej diety, nie potrafi sobie odmówić kubka kawy o poranku. Chcemy jak najszybciej dostarczyć sobie codzienną dawkę kofeiny, aby pobudzić nasz organizm do działania. Jednak takie myślenie jest błędne! Spożywanie kawy o poranku wcale nie pomaga w pozyskiwaniu energii. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tym, kiedy jest odpowiedni czas na filiżankę kawy, zapraszamy do lektury wpisu.

Kortyzol- hormon energii

Powodem, dla którego nie powinniśmy pić kawy zaraz po przebudzeniu jest kortyzol.
Kortyzol to hormon stresu, który jest wydzielany zaraz po przebudzeniu między 8 a 9 . Cykl jego wydzielania jest regularny i następuje co kilka godzin. Organizm otrzymuje wtedy naturalną dawkę energii, więc dostarczanie organizmowi kofeiny w tym momencie jest bezcelowe. Kiedy zatem najlepiej sięgnąć po filiżankę kawy?

Kiedy najlepiej pić kawę?

Najlepszą porą na pierwszy kubek kawy jest 10 rano, wtedy działanie kortyzolu spada. Następnie jego działanie wzrasta między 12 a 13, zatem następną kawę możemy wypić ok. 15. Ostatni raz poziom kortyzolu wzrasta między 17.30 a 18.30.

Jak długo kofeina działa na nasz organizm?

Aby kofeina zaczęła działać na nas pobudzająco musi minąć od 15 do 45 minut. Jej okres półtrwania to około pięciu do sześciu godzin, co oznacza, że potrzeba tak długo, aby stężenie w krwiobiegu zmniejszyło się o połowę. Dla palaczy okres półtrwania kofeiny w krwiobiegu wynosi zaledwie trzy godziny, co wyjaśnia fakt, dlaczego palacze piją często więcej kawy.

Efekty picia kawy

Ilość kofeiny do 250 miligramów powoduje, że możemy zwiększyć zasoby swojej uwagi i być bardziej czujni. Jednak dawki przekraczające 1000 miligramów mogą wpływać na sen i wydajność poznawczą.
Niestety, kofeina i brak snu zbyt często tworzą błędny cykl. Ludzie często spożywają kofeinę, ponieważ nie mają wystarczająco dużo snu, a następnie kofeina uniemożliwia im uzyskanie ilości i jakości snu, których potrzebują, aby poczuć przytomność i energię.
Jak zatem spożywać kawę, aby nie zakłócała ona naszego cyklu snu?
Po pierwsze, nie spożywaj kofeiny zbyt późno po południu. Jeśli chcesz iść do łóżka o 22:00, to powinieneś prawdopodobnie unikać kofeiny po 12:00. Jeśli w południe spożyłeś 200 mg kofeiny, w oparciu o okres półtrwania kofeiny wynoszący 5,7 godziny, to o 22:00 nadal masz ponad 50 mg w swoim organizmie.
Po drugie, poznaj swoją osobistą, bezpieczną dzienną dawkę kofeiny. Dla większości ludzi wynosi ona od 300-400 mg dziennie.

kiedy pić kawę