Jesteś tym co jesz, czyli o wpływie diety na geny

Jak wiadomo dieta jest bezpośrednią przyczyną wielu chorób i istotnym czynnikiem, który wpływa na nasze samopoczucie. Jedzenie, które spożywamy oddziałuje na procesy metaboliczne, wydzielanie hormonów, skład krwi, budowę błon i inne elementy. Okazuje się, że dieta ma wpływ nie tylko na funkcjonowanie poszczególnych narządów organizmu, ale także na nasze geny! Oddziałuje bowiem na epigenomy, czyli substancje, które przyłączają się do genomu i zmieniają jego aktywność. Ponadto dieta wpływa bezpośrednio na sekwencję DNA.
Czytaj dalej Jesteś tym co jesz, czyli o wpływie diety na geny

Motywacja na diecie – sposoby na utrzymanie diety

Motywacja to niezbędny element każdej diety. Dodaje nam siły i pomaga w osiągnięciu celu, który obraliśmy. Są jednak sytuacje, w których ją tracimy. Jak radzić sobie w trudniejszych momentach, kiedy motywacja spada? Co zrobić, aby utrzymała się ona na stałym poziomie podczas diety? Jeśli macie problem z odpowiedziami na te i inne pytania, zapraszamy do lektury wpisu. Dowiecie się, jakie są najlepsze sposoby na podtrzymanie motywacji i utrzymanie diety.

Czytaj dalej Motywacja na diecie – sposoby na utrzymanie diety

Produkty, których nie można łączyć na diecie

Osoby, które dbają o swoją figurę i zdrowe odżywianie najczęściej znają wartości odżywcze poszczególnych produktów oraz ich kaloryczność. Nie wiedzą jednak, że łączenie niektórych artykułów spożywczych, nawet tych, które mają dużo witamin, jest niezdrowe dla naszego organizmu. Jeśli chcecie dowiedzieć się jakich produktów nie łączyć, aby żyć zdrowo, zapraszamy do lektury wpisu.

Niedobrana para: ogórek i pomidor

ogórekOgórek i pomidor w sałace to częste połączenie. Mamy zatem dla Was przykrą wiadomość, należy unikać takiego zestawu. Niestety ogórek, choć wydaje się warzywem idealnym podczas diety, bardzo nisko kalorycznym, to zawiera w swoim składzie askoribinazę, czyli enzym, który utlenia witaminę C. Oznacza to, że cała witamina C z pomidora zostaje zniszczona przez ogórek, kiedy zestawiamy razem te dwa warzywa. Podobnie działa na inne produkty z tą witaminą, dlatego ogórka polecamy jeść osobno.

Kwaśne owoce i warzywa

Jeśli przygotowujemy sałatkę owocowo warzywną, musimy pamiętać o tym, aby nie łączyć kwaśnych owoców z warzywami. Takie zestawienie może wywołać wzdęcia. Podczas przygotowywania sałatek warto postawić na same warzywa, ponieważ są mniej kaloryczne niż owoce i mają niższy indeks glikemiczny.

Owocowe połączenia

Aby łączyć owoce w prawidłowy i zdrowy sposób, należy zapoznać się z pięcioma typami owoców. Pierwsze z nich, to te, których podstawowymi składnikami są woda i sole mineralne (np. melon), drugie to wszystkie słodkie owoce (np. daktyle), których unikamy będąc na diecie. Trzecia grupa to owoce półkwaśne (wiśnie, jabłka, jagody), czwarta to owoce kwaśne (np. pomarańcze, cytryny). W piątej grupie znajdują się owoce ciężkostrawne (np. awokado), których również unikamy podczas diety. Prawidłowy dobór owoców polega na wybieraniu owoców z pokrewnych kategorii.

Herbata z cytryną

Herbata jest produktem, który chroni przed nowotworami oraz udarem mózgu. W cytrynie znajduje się bardzo dużo witaminy C, która jest zdrowa dla naszego organizmu. Niestety połączenie tych dwóch składników powoduje, że glin, znajdujący się w herbacie, po zmieszaniu z cytryną, uwalnia się do organizmu. Ten składnik może powodować zmiany w mózgu, które przyczyniają się do powstania Alzheimera. Należy zatem uważać i unikać połączenia herbaty z cytryną.

Dieta rozdzielna

Stosując dietę doktor Ewy Dąbrowskiej warto zaplanować jak będziemy się odżywiać po ścisłym poście. W tym wypadku dobrym wyborem jest dieta rozdzielna. Polega ona na niełączeniu pewnych produktów, które mogą zaszkodzić naszemu zdrowiu i smukłej sylwetce. Jakich połączeń należy unikać? Przede wszystkim nie należy łączyć białek z węglowodanami, ponieważ taki zestaw obciąża nasz układ trawienny. Produkty białkowe to między innymi: owoce, gotowane mięso, ryby, sery, mleko, warzywa strączkowe. Do produktów węglowodanowych należą: cukier, ziemniaki, pieczywo, makaron, ryż, kasze, suszone owoce, banany, kukurydza, muesli. Wszystkie wyżej wymienione produkty najlepiej jest łączyć z produktami neutralnymi, takimi jak: woda, warzywa, nasiona, oleje, kawa i herbata nasiona, miód, zakwaszone produkty mleczne.

Jak powszechnie wiadomo, podstawą odchudzania jest właściwie skomponowana dieta oraz aktywność fizyczna. Wiele osób dbających o linię, chce także zadbać o swoje zdrowie. Dlatego muszą bardzo skrupulatnie dobierać wartościowe produkty. Okazuje się, że należy też zwracać uwagę na to, jak dane składniki oddziałują na siebie nawzajem. Jeżeli ułożymy nasz jadłospis tak, aby produkty, które spożywamy, były nie tylko zdrowe, ale też wspólnie tworzyły dania, które wpływają dobrze na nasz organizm, to będziemy mogli cieszyć się dobrą kondycją fizyczną przez wiele lat :).

Dieta dobra dla mózgu

Będąc na diecie, troszczymy się o nasze ciało i zgrabną sylwetkę, warto jest jednak zadbać także o nasz umysł. Odpowiednio dobrana dieta, nie tylko pomaga schudnąć, ale także poprawia koncentrację, pamięć i ogólną sprawność mózgu. To właśnie pokarm stymuluje produkcję enzymów, hormonów oraz neuroprzekaźników, które mają wpływ na przesyłanie sygnałów między komórkami nerwowymi, pamięć, przyswajanie wiedzy i myślenie. Są to substancje chemiczne potrzebne do przesyłania sygnałów między komórkami nerwowymi.
Czytaj dalej Dieta dobra dla mózgu

Jak radzić sobie na diecie Ewy Dąbrowskiej w pracy?

Prowadzenie zdrowego stylu życia to ciężka praca. Dlatego też dieta, na której w danym momencie jesteśmy ingeruje w każdą sferę naszego życia. Jeśli dużo pracujemy, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że jej utrzymanie będzie trudniejsze. Dieta Dąbrowskiej jest dietą wymagającą pod tym względem, że musimy wystrzegać się wielu składników, co może być problematyczne. W sklepie obok miejsca pracy może i zakupimy zdrową przekąskę, ale zdecydowanie będziemy musieli odmówić sobie zakupu gotowych dań, nawet sałatek, nie mamy bowiem pewności, że nie zostały w nich użyte składniki, których dieta Dąbrowskiej nie uwzględnia. W większości przypadków będziemy musieli także odmówić sobie posiłków w okolicznych lokalach. Oto kilka innych problemów, z którymi podczas diety muszą zmierzyć się osoby pracujące oraz nasze propozycje rozwiązania tychże problemów.

Problemy

  1. Przygotowywanie posiłków – kiedy jesteśmy na diecie każdy posiłek musi składać się z produktów o odpowiednich wartościach odżywczych oraz posiadać odpowiednią ilość kalorii. Jest to zatem czasochłonne i często niemożliwe do wykonania w pracy.
  2. Planowanie posiłków – podczas diety ważne jest spożywanie posiłków w równych odstępach czasu, a nawet o tych samych godzinach. Jednakże dopasowanie naszego jadłospisu do grafiku w pracy stanowi problem, ponieważ przerwy odbywają się często w określonym czasie i są nieregularne.
  3. Wyjścia i spotkania firmowe – kłopotem jest również każde spotkanie firmowe, na którym wspólnie z klientem udajemy się do restauracji. Wtedy nie wypada, żeby nie zjeść chociaż przekąski, a dania w restauracjach często są kaloryczne, natomiast ich wartości odżywcze często nie są nam znane, ponieważ nie znamy ich dokładnego składu, w tym dodatków do nich użytych.
  4. Półka w lodówce – półka w lodówce w biurze jest wyzwaniem, ponieważ wiele współpracowników zjada podczas pracy smaczne przekąski, które demotywują osoby na diecie.

 

Rozwiązania

  1. pojemnikiPrzed przejściem na dietę warto zaopatrzyć się w zestaw różnej wielkości pojemników na żywność. Dzięki nim będziecie mogli w wygodny i higieniczny sposób przechowywać swoje posiłki. W szczelnych pojemnikach możecie zabrać do pracy nie tylko sałatkę i przekąskę, ale nawet zupę, czy sok warzywny.
  2. Należy wcześniej zaplanować co zjemy danego dnia lub nawet zaplanować jadłospis na cały tydzień. Następnym krokiem jest wyznaczenie sobie czasu na zakupy (być może niektóre produkty będzie trzeba dokupować na bieżąco) oraz takie zorganizowanie swojego dnia, aby mieć czas na przygotowanie posiłków przed pracą. Może być to poranek, wieczór przed lub nawet weekend, w którym przygotujemy posiłki na cały tydzień – niektóre produkty po przygotowaniu nadają się do spożycia przez kilka dni, więc warto skorzystać z tego rozwiązania, jeśli wiemy, że czeka nas pracowity początek tygodnia.
  3. Należy dostosować godziny posiłków do grafiku. Zanim przyjdziesz do pracy w poniedziałek, zaplanuj dokładny jadłospis na cały tydzień wraz z godzinami spożywania posiłków. Określony czas warto kontynuować również weekendy z uwagi na to, że regularne spożywanie posiłków ma pozytywny wpływ na metabolizm.
  4. To, co w diecie jest najważniejsze, to fakt, że musimy liczyć przede wszystkim na siebie i swoją siłę woli oraz motywację, która pozwoli nam na utrzymanie postu, mimo tego, że spędzamy czas w gronie ludzi, którzy spożywają bardziej różnorodne, często koszuące posiłki. Można także zaplanować spotkanie w takim miejscu czy restauracji,  w którym wiemy, że w menu znajdzie się posiłek odpowiadający naszym wymaganiom. Warto też zorientować się na ile szefowie kuchni danego lokalu są w stanie przygotować danie bez określonych składników.

Dodatkowe porady dla wszystkich pracujących

  • Codziennie zjedz posiłek przed wyjściem do pracy. Jedzenie w czasie przerw w pracy często odbywa się szybko, a to nie sprzyja dobremu trawieniu, pozwól sobie zatem rano na jeden spokojny posiłek.
  • Jeśli czujesz niedosyt nawet po zjedzeniu posiłku, odczekaj około 15 minut, ponieważ dopiero po tym czasie informacja o sytości dochodzi do mózgu.
  • Zawsze miej w pracy zdrową przekąskę, lepiej jeść więcej posiłków w małych porcjach. Przerwy między posiłkami powinny wynosić nie więcej niż 4-5 godzin.
  • Pij w pracy dużo wody (co najmniej 2,5l dziennie), jej spożywanie wpływa dobrze na odchudzanie, a także hamuje głód.

Biurowy fitness to świetna forma wspomagania odchudzania.

ćwiczenia biuroweJeżeli pracujesz w biurze możesz wykorzystać kilka ćwiczeń, które można wykonywać przy biurku. Oto nasze propozycje:

Ćwiczenie na smukłą talię

Opierając się rękami o biurko, skręcaj energicznie biodra w lewo i w prawo na krześle obrotowym, pozostawiając nieruchomo resztę ciała. Powtórz ćwiczenie 20 razy.

Ćwiczenie na płaski brzuch

Siedząc na krześle, pochyl się do przodu tak by dłonie dotykały podłogi, a głowa znajdowała się między kolanami. Zostań w skłonie przez 3 sekundy. Powtórz ćwiczenie 5 razy.

Ćwiczenie na jędrne uda

Podnoś naprzemiennie prawe i lewe kolano, zachowując przy tym kąt 90 stopni. Powtórz ćwiczenie 20 razy.

Powyższe ćwiczenia można powtarzać kilka razy w ciągu dnia 😉

I pamiętaj! Ostatni posiłek należy spożyć minimum 2 godziny przed snem.