Właściwości zdrowotne owoców, cz. 1.: maliny

Jednym z owoców, które polecane są podczas wychodzenia z postu dr Ewy Dąbrowskiej są maliny. Są cenione przez wielu dietetyków, ponieważ nie tylko posiadają niski indeks glikemiczny (25), ale także zawierają wiele wartości odżywczych, witamin i minerałów.

Skład malin

Maliny to owoc, który zawiera kwasy organiczne takie jak jabłkowy cytrynowy i salicylowy, a także cukry, pektyny i antocyjany. Maliny są bogate w substancje mineralne: magnez, wapń oraz potas, a także witaminy: C, E, B1, B2 i B6.

Wartości odżywcze malin (w 100g)

Wartość energetyczna – 52 kcal
Białko ogółem – 1.20 g
Tłuszcz – 0.65 g
Węglowodany – 11.94 g (w tym cukry proste 4.42)
Błonnik – 6.5 g

Minerały

Wapń – 25 mg
Żelazo – 0.69 mg
Magnez – 22 mg
Fosfor – 29 mg
Potas – 151 mg
Sód – 1 mg
Cynk – 0.42 mg

Witaminy

Witamina C – 26.2 mg
Tiamina – 0.032 mg
Ryboflawina – 0.038 mg
Niacyna – 0.598 mg
Witamina B6 – 0.055 mg
Kwas foliowy – 21 µg
Witamina A – 33 IU
Witamina E – 0.87 mg
Witamina K – 7.8 µg

Wpływ malin na zdrowie i urodę

Przede wszystkim maliny to produkt wspomagający przemianę materii. W swoim składzie posiadają dużo błonnika, który przyspiesza wydzielanie toksyn z organizmu. Dzięki temu stanowią doskonałe uzupełnienie diety.

Maliny są również idealnym produktem dla osób chorych na grypę lub przeziębienie. To owoce, które pobudzają wydzielanie potu, które jak wiadomo powoduje obniżenie temperatury, dlatego napar z suszonych malin stosuje się jako środek przeciwgorączkowy. Ale to nie wszystko, maliny to także doskonały lek dla osób z problemami żołądkowymi. Liście malin pomagają uwolnić się od biegunki oraz wzdęć. Dodatkowo, są idealnym preparatem dla Pań, który mogą stosować w trakcie miesiączki, ponieważ wywołują rozkurcz mięśni i tym samym łagodzą ból miesiączkowy.

Maliny posiadają także wiele właściwości odżywczych, które pomagają w utrzymaniu nieskazitelnej, pięknej cery. Witaminy zawarte w tych owocach odżywiają skórę, przez co skóra wolniej się starzeje. Ponadto pijąc herbatę z liści malin możemy pozbyć się trądziku oraz wyprysków, ponieważ posiada ona właściwości bakteriobójcze.

właściwości malin

Warzywna tabela kalorii

Dla wszystkich tych, którzy kochają owoce i warzywa, a szczególnie dla tych, którzy są na diecie doktor Ewy Dąbrowskiej, mamy dobrą wiadomość! W dzisiejszym wpisie dowiecie się ile kalorii mają poszczególne warzywa!

Najmniej kaloryczne warzywa

Do warzyw, które mają najmniej kalorii należą między innymi:

Seler – 100 g selera to tylko 15 kcal! Ponadto jest to warzywo, które oczyszcza organizm z toksyn i ułatwia odchudzanie.

Zielony ogórek – 100 g tego produktu to tylko 15 kcal. Dlaczego tak mało? Ponieważ, aż w 96 procentach składa się z wody.

Cukinia – łączy w sobie niską kaloryczność ogórka (15 kcal na 100 g) z niesamowitą zdolnością do oczyszczania organizmu, podobnej do selera. Zawiera bowiem potas, który zapobiega zatrzymywaniu wody w organizmie.

Najbardziej kaloryczne warzywa

Do warzyw najbardziej kalorycznych należą warzywa strączkowe, oto one:

Fasola – to bardzo kaloryczne warzywo, które w 100 g ma aż 340 kcal! Będąc na diecie należy szczególnie się jej wystrzegać.

Groch – niestety podobnie jest z grochem, który w 100 g ma ponad 200 kcal.

Kukurydza – w 100 g kukurydzy jest 86 kcal.

 

Specjalnie dla Was stworzyliśmy małą ściągę, aby łatwiej było Wam przestrzegać diety 🙂

warzywa kalorie

Suplementy diety – czy warto je stosować?

Czym są suplementy diety?

Suplementy diety to produkty złożone z substancji odżywczych, które mają na celu uzupełnienie normalnej żywności. Najczęściej można dostać je w formie tabletek, kapsułek, proszków, które zawierają witaminy lub inne minerały. Często jednak skład suplementów zawiera niską dawkę substancji czynnej, dlatego są one dostępne bez recepty.

Witaminy w jadłospisie czy suplementacja?

Podstawowym błędem, popełnianym przez wielu Polaków, jest samodzielne podejmowanie decyzji o dodaniu suplementów do naszej codziennej diety. Taka decyzja powinna być bowiem podjęta po konsultacji z lekarzem. Pacjenci nie zdają sobie sprawy z tego, że substancje zawarte w tabletce działają inaczej niż te zawarte w pożywieniu. Nie tylko mogą nie pomóc, a nawet zaszkodzić. Przykładowo spożywanie warzyw i owoców bogatych w karotenoidy zmniejsza ryzyko wystąpienia raka płuc, natomiast suplementacja beta-karotenem, wręcz przeciwnie, zwiększa ryzyko nowotworu u palaczy. Jeśli zatem mamy możliwość uzupełnienie witamin w naturalny sposób, lepiej wybrać tę drogę. Jeśli nie, należy udać się do lekarza i zapytać o radę.

Co powoduje przedawkowanie suplementów?

1. Nadmierne spożycie wapnia powoduje chorobę nerek i zaburzenia wchłaniania żelaza oraz magnezu.
2. Nadmierna ilość żelaza w organizmie prowadzi do wzrostu wolnych rodników, które zwiększają ryzyko nowotworów.
3. Nadmierne spożycie witaminy D powoduje zaburzenia rytmu serca oraz wypłukuje fosfor oraz wapń z kości.
4. Nadmierne spożywanie choliny, zawartej w witaminie B4, powoduje spadek ciśnienia, biegunki oraz mdłości.

Najważniejsze przeciwwskazania dla suplementacji

Przede wszystkim osoby cierpiące na choroby przewlekłe powinny unikać suplementów. Osoby z nadciśnieniem muszą unikać suplementów bogatych w magnez i wapń, który osłabia działanie leków na nadciśnienie. Osoby starsze powinny natomiast uważać na preparaty na bóle stawów, które zawierają glukozaminę i imbir.

Należy pamiętać, że suplementy diety nigdy nie zastąpią zdrowego jedzenia. Zdrowa i zbilansowana dieta jest kluczem do utrzymania równowagi w organizmie. Dlatego lepiej poświęcić więcej czasu na ułożenie zdrowego jadłospisu, niż wydawać majątek na suplementy

Jak przyspieszyć metabolizm

Osoby, które są na diecie, często zapominają o tym, jak ważną rolę w odchudzaniu pełni metabolizm. Samo ograniczanie niezdrowej żywności nie wystarczy bowiem, aby nasz organizm dobrze funkcjonował. Należy zadbać o to, aby dostarczyć mu produkty, które pobudzą przemianę materii. W dzisiejszym wpisie dowiecie się, nie tylko jakie produkty spożywcze, ale także ćwiczenia fizyczne, powodują przyspieszenie metabolizmu. Serdecznie zapraszamy do lektury.

Ćwiczenia przyspieszające odchudzanie

Mitem jest pogłoska, że im mocniejszy wysiłek fizyczny, tym bardziej chudniemy. Naukowcy dowiedli, że znacznie szybciej tracimy na wadze, kiedy wkładamy w ćwiczenia umiarkowany wysiłek. Taki wysiłek pobudza najlepiej krążenie krwi i innych komórek w organizmie i utrzymuje się przez kilka godzin. Ponadto przerwa między treningami powinna wynosić około 20 godzin. Najlepsze efekty przynoszą regularne treningi, które nie są za długie, ani za krótkie, powinny trwać ok. 1h dziennie. W zależności od upodobań mogą odbywać się na siłowni, na basenie oraz na świeżym powietrzu.

Co spożywać, aby przyspieszyć metabolizm

przyprawy na metabolizmPo pierwsze, należy pamiętać, aby używać odpowiednich przypraw. Metabolizm przyspieszają między innymi: ostra musztarda, ostra papryka, chrzan, pieprz, imbir, a także curry. Curry zawiera w swoim składzie garcinie cambogie – mały owoc, którego jednym ze składników jest kwas hydroksycytrynowy, zwalczający tkankę tłuszczową. Z kolei czarny pieprz jest źródłem piperyny, natomiast papryczka chili kapsaicyny, te substancje przyspieszają przemianę materii aż o 10 procent.
Po drugie, wspominana już wielokrotnie na naszym blogu, woda. To podstawa podczas odchudzania. Warto wiedzieć, że wodę należy spożywać między posiłkami, kiedy żołądek jest pusty. Powinna być w temperaturze niższej niż temperatura ciała, ponieważ organizm zużywa wtedy więcej energii, aby podgrzać płyn do ciepłoty własnego ciała. Tym sposobem spalamy zbędne kalorie i przyspieszamy metabolizm.
Codzienne spożywanie potraw bogatych w jod może również pomóc w spalaniu tkanki tłuszczowej. Jest to bowiem pierwiastek niezbędny do syntezy tyroksyny, a jeśli jest jej za mało, przemiana materii widocznie zwalnia. Produktem bogatym w jod jest między innymi rzeżucha.

Podsumowując, jeśli chcecie poprawić skuteczność swojej diety i przyspieszyć przemianę materii, wystarczy dodać do niej odrobinę przypraw, ćwiczeń i wody, a efekty będą powalające :)!