Zdrowotne właściwości nasion chia

Czym są nasiona chia? Nasiona chia to nasiona szałwii hiszpańskiej, które pochodzą z Meksyku i Gwatemali. Są wartościowym produktem, ponieważ zawierają dużo kwasów omega-3, o których możecie przeczytać TUTAJ, a także są bogate w wapń i żelazo.

Właściwości zdrowotne nasion chia

Nasiona chia zawierają kwas alfa-linolenowy, który wraz z  błonnikiem i cynkiem, również znajdującymi się w nasionach, chronią przed rozwojem nowotworów, szczególnie przed rakiem piersi, sutka i szyjki macicy. Należy jednak być ostrożnym w spożywaniu tego produktu, ponieważ kwas alfa-linolenowy zwiększa ryzyko zachorowania na raka prostaty, jeżeli jest spożywany w nadmiernych ilościach.

Ponieważ nasiona chia zawierają dużo kwasu omega-3, wspomagają pracę mózgu, poprawiaja pamięć i uwagę. Ponadto dobrzw wpływa na układ krążenia, obniża poziom złego cholesterolu i podwyższa poziom dobrego, zmniejszając ryzyko miażdżycy i chorób serca.

Osoby, które są na diecie, również skorzystają z właściwości nasion chia, ponieważ zawierają one dużo błonnika, który wspomaga proces trawienny.  Co więcej nasiona pęcznieją w żołądku i dają uczucie sytości na dłuższy czas.

Produkt ten jest również źródłem białka, witamin i minerałów, takich jak wapń oraz fosfor które odpowiadają za mocne zęby i kości.

Nasiona chia zawierają także leptynę, która zwiększa energię i przyspiesza przemianę materii, dlatego są tak lubianym dodatkiem do potraw przez wszystkie osoby na diecie:)

Gdzie używać nasiona chia

Nasiona możemy dodawać do wielu posiłków. Najczęściej stanowią one idealny dodatek do jogurtów, płatków i sałatek. Bardziej oryginalne formy to stosowanie nasion do wypieków oraz do zup. Istnieje również napój z nasion chia.

Wartości odżywcze nasion chia (w 100 gramach)

Wartość energetyczna – 486 kcal
Białko ogółem – 16.54 g
Tłuszcz – 30.74 g
Węglowodany – 42.12 g
Błonnik – 34.4 g

Witaminy
Witamina C – 1.6 mg
Witamina E – 0.50 mg

Minerały
Fosfor – 860 mg
Wapń – 631 mg
Potas – 407 mg
Magnez – 335 mg
Sód – 16 mg
Żelazo – 7.72 mg
Cynk – 4.58 mg

O jodze słów kilka…

Chcesz zacząć uprawiać sport, ale nie lubisz się przemęczać i wolisz statyczne formy aktywności? Może pora zacząć uprawiać jogę?

Czym jest joga?

Joga to złożony system filozofii indyjskiej, który skupia się na związkach między ciałem i umysłem. Jedną z jej gałęzi jest hathaijoga, najbardziej popularna we współczenym świecie, skupiająca się na zestawie ćwiczeń fizycznych i umysłowych. W dzisiejszym wpisie wkupimy się właśnie na nich.

Podstawowe pozycje

Pozycja dziecka

joga pozycja dzieckaKlękamy na macie, rozstawiamy kolana na szerokość bioder, duże palce nóg stykają się ze sobą. Siadamy na łydkach i prostujemy kręgosłup. Wraz z wdechem unosimy proste ręce w górę i z wydechem pochylamy się do przodu. Ręce wyciągamy do przodu, a czoło opieramy na macie. Utrzymujemy pozycję ok minutry, oddychając głęboko przez cały czas.
Jest to bardzo wygodna i prosta pozycja dla osób początkujących. Redukuje napięcie szyi, ramion i odcinka piersiowego kręgosłupa.

Koci grzbiet

Klękamy na macie, rozstawiamy kolana, stopy i ręce na szerokośc bioder. Podczas wydechu zaokrąglamy kręgosłup, i spuszczamy głowę w dół, a podczas wdechu unosimy głowę w górę i wyginamy kręgosłup w dół.
To ćwiczenie uelastycznia kręgosłup oraz rozciąga mięśnie grzbietu.

Pies z głową w dole

Klękamy na macie, rozstawiamy kolana, stopy i ręce na szerokość bioder. Odpychamy się dłońmi od maty i wypychamy pośladki do sufitu. Prostujemy ręce i nogi. Staramy się odsunąć barki od uszu, jak najwyżej wyciągnąć pośladki, stopami przylegać do ziemi, ciężar ciała oprzeć na nogach i utrzymać prosty kręgosłup. W tej pozycji ciało składa się z dwóch prostych linii: całkowicie wyprostowane nogi i plecy.
Pies z głową w dole wzmacnia przede wszystkim mięśnie ramion (triceps), całych pleców i nóg. Pozycja najbardziej znana, lecz wcale nie najprostsza do wykonania.

Pies z głową w górze

Klękamy na macie, rozstawiamy kolana, stopy i ręce na szerokośc bioder. Kładziemy się na brzuchu, zginamy ręce w łokciach i układamy je palcami do przedu na wysokości talii. Z wdechem odpychamy się od maty prostując ręce w łokciach i unosząc tułów oraz kolana. Z każdym wdechem staramy się otworzyć mocniej klatkę piersiową.
Ta pozycja rozciąga kręgosłup i rozszerza klatkę piersiową.

Pozycja deski

Klękamy na macie, rozstawiamy kolana, stopy i ręce na szerokośc bioder. Na wdechu unosimy kolana do góry i przeniosimy cięzar ciała na dłonie i palce u stóp. Patrzymy w podłogę i utrzymujemy nogi, plecy oraz szyję w jednej linii. W tej pozycji ważne jest by kontrolować biodra, aby nie unosiły się za wysoko, ani nie opadały za nisko.
Ta pozycja wzmacnia kręgosłup, mięśnie brzucha oraz nadgarstki.

Po przećwiczeniu wielokrotnie powyższych pozycji, możemy zacząć je łączyć i przejść do pozycji dla bardziej zaawansowanych.

Jakie korzyści przynosi ćwiczenie jogi

Lepszy oddech- joga uczy utrzymywania stabilnego i spokojnego oddechu, dzięki czemu lepiej funkcjonujemy w życiu codziennym.
Zgrabna sylwetka- sylwetka stanie się bardziej umięśniona i szczuplejsza.
Dodatkowe umiejętności- umiejętność utrzymywania równowagi, elsatyczność ciała i rozciągnięte mięśnie.
Lepsze sampoczucie i więcej energii- ćwiczenie jogi poprawia funkcjonowanie naszego ciała i sprawia, że czujemy się lepiej zarówno fizycznie, jak i psychicznie.

Należy pamiętać, że joga to sport wymagający koncentracji i skupienia. Mimo tego nie jest przeznaczona tylko dla spokojnych, refleksyjnych ludzi. Osoby bardzo aktywne, prowadzące szybki tryb życia mogą skorzystać na jodze i potraktować ją jako relaks po ciężkim dniu, który przyniesie korzyści zarówno dla ciała, jak i dla umysłu.

Rola chromu w organizmie

Chrom jest pierwiastkiem, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, pozytywnie działa na odchudzanie oraz nasze zdrowie. Jeśli chcecie dowiedzieć się nieco więcej o jego zbawiennych właściwościach i źródłach tej substancji, zapraszamy do lektury artykułu.

Pozytywne właściwości chromu

Przede wszystkim chrom przyspiesza odchudzanie. Pewnie zastanawiacie się w jaki sposób? Między innymi powoduje spalanie tłuszczów i hamuje apetyt. Posiada również właściwości zdrowotne, reguluje poziom cholesterolu, działa na kwasy tłuszczowe i wspomaga transport aminokwasów do poszczególnych komórek, dzięki czemu zmniejsza ryzyko zachorowania na miażdżycę. Łagodzi również bóle głowy. Ponadto chroni nas przed cukrzycą, regulując poziom stężenia glukozy we krwi.

Źródła chromu

kakao chrom
Kakao to ok. 173 µg w 100 g

Gdzie znajdziemy chrom? Przede wszystkim w drożdżach, czyli w pieczywie oraz kaszach i płatkach, a także w chudym drobiowym mięsie i rybach oraz owocach morza. Dla tych, którzy stosują dietę owocowo-warzywną mamy dobrą wiadomość, ponieważ chrom znajduje się również w warzywach, takich jak brokuły, szpinak, sałata, szparagi i groszek oraz w jabłkach i ziołach. Można również stosować suplementację i zażywać chrom w kapsułkach, który najczęściej stosuje się w celu wspomagania odchudzania.

Objawy niedoboru chromu

Do objawów niedoboru chromu należą: wzrost cukru we krwi, bóle głowy, zmęczenie, nudności zmienne nastroje oraz irracjonalne lęki. Również ochota na słodycze i alkohol, może świadczyć o jego niedoborze.
Uwaga! Przedawkowanie chromu również może być szkodliwe i źle wpłynąć na przyswajalność cynku i żelaza.
Należy dawkować go z umiarem w odpowiednich ilościach, przyjmuje się, że dla osoby dorosłej dzienna dawka chromu to 0,05-0,2 mg.
Większe zapotrzebowanie na chrom mają osoby pracujące fizycznie, uprawiające sport i będące na diecie wysokocukrowej.

Należy pamiętać o tym, że chrom nie będzie działał odchudzająco sam w sobie. Musimy wspomagać jego zażywanie aktywnością fizyczną i odpowiednią dietą. Dzięki temu przyspieszymy proces spalania tłuszczu i zyskamy wymarzoną sylwetkę oraz zdrowie.

Czym są probiotyki?

Nazwa probiotyków pochodzi z języka greckiego – pro bios oznacza „dla życia”. Są to preparaty lub produkty, które – podane w odpowiednich ilościach – wywierają korzystny efekt na zdrowie naszego organizmu. Działają pozytywnie, ponieważ wspierają odporność, usprawniają trawienie pokarmów oraz zwiększają zdolność przyswajania wartości odżywczych.

Kiedy potrzebujemy probiotyków

Probiotyki są potrzebne, kiedy działanie flory bakteryjnej naszego organizmu jest zaburzone. Dzieje się tak między innymi po przebytych infekcjach leczonych antybiotykami, kiedy odżywiamy się jedzeniem z fast foodów, kiedy palimy oraz pijemy alkohol, a także gdy stosujemy środki antykoncepcyjne. Stosowanie probiotyków jest także wskazane w przypadku zakażeń układu oddechowego, chorób jelitowych, biegunki, osłabionej odporności oraz przy chorobach skórnych. Jeśli należycie, do którejś z tych grup, koniecznie przeczytajcie dalszą część artykułu, w której dowiecie się, gdzie znaleźć probiotyki, ponieważ – co istotne – można je znaleźć nie tylko w gotowych suplementach i jogurtach, ale również w żywności.

Gdzie znajdziemy probiotyki

W aptece, w formie kapsułek lub proszku. Jeśli jednak chcemy wybrać naturalne probiotyki, postawmy na jogurt naturalny, kefir lub maślankę, koniecznie bez dodatku cukru!
Domowa kapusta kiszona i domowe kiszone ogórki, a także kwas chlebowy, to również źródła probiotyków, jednak muszą być zrobione własnoręcznie, ponieważ produkty, które są dostępne w sklepach poddawane są licznym obróbkom chemicznym, które hamują ich zdrowotne działanie.

Korzyści ze stosowania probiotyków

Główną korzyścią ze stosowania probiotyków jest to, że ułatwiają proces trawienia i zwiększają wchłanialność witamin i minerałów, dzięki czemu nasz organizm otrzymuje szybko potrzebne mu do funkcjonowania wartości odżywcze. Ponadto wpływają na układ immunologiczny i chronią przed zakażeniami. Obniżają również poziom cholesterolu i łagodzą objawy nietorelancji laktozy, a niektóre z nich działają przeciwalergicznie oraz przeciwnowotworowo.

Rodzaje probiotyków

Istnieją różne rodzaje probiotyków dedykowane konkretnym schorzeniom, na przykład dla zdrowia serca, mózgu, czy układu pokarmowego lub na wzrost odporności.
Ale pewnie każdy zadaje sobie pytanie, czy probiotyki wspomagają odchudzanie? Oczywiście! Nie jest tajemnicą, że równowaga w jelitach może mieć znaczny znaczny wpływ na wagę ciała, a skoro probiotyki pomagają w jej utrzymaniu, to znaczy, że są jak najbardziej wskazane podczas diety 🙂

Najczęściej stosowane szczepy probiotyczne i ich właściwości lecznicze
Lactobacillus acidophilus LC1 – stymulacja odpowiedzi immunologicznej.
Lactobacillus acidophilus NCFO 1748 – zapobieganie biegunkom i innym niepożądanym działaniom po radioterapii i po leczeniu antybiotykami, leczenie zaparć, obniżanie poziomu enzymów w kale.
Lactobacillus casei DN 114 001 – stymulacja układu odpornościowego, zapobieganie i leczenie infekcji jelitowych.
Bifidobacterium bifidum – leczenie biegunki rotawirusowej, przywracanie równowagi flory jelitowej, właściwości przeciwwrzodowe.
Bifidobacterium breve Yakult – właściwości przeciwwrzodowe, ochrona przed mutagenami pokarmowymi, utrzymanie w równowadze mikroflory jelitowej, ochrona przed biegunkami.
źródła probiotyków

Co warto wiedzieć o kwasach omega-3 i omega-6?

Kwasy omega-6 i omega-3  to wielonasycone kwasy tłuszczowe. Nasz organizm nie potrafi wytworzyć kwasów tłuszczowych o kilku wiązaniach podwójnych, ale są mu one niezbędne do właściwego funkcjonowania, dlatego musimy dostarczać je w posiłkach w odpowiednich ilościach. Czemu służą kwasy omega-3 i 6 oraz jak zadbać o ich obecność w naszym organizmie- o tym dowiecie się w dzisiejszym artykule.

Właściwości kwasów tłuszczowych omega-3 i 6

Omega-3 i omega-6 zawierają w cząsteczce więcej niż jedno podwójne wiązanie pomiędzy atomami węgla. Mają pozytywny wpływ na pracę układu sercowo-naczyniowego, a także nerwowego i zmysłu wzroku. Regulują  pracę układu odpornościowego, gospodarkę lipidową organizmu oraz obniżają poziom trójglicerydów we krwi.

Kwasy omega-3 podnoszą poziom dobrego cholesterolu, poprawiają pracę mózgu i serca oraz zapobiegają powstawaniu zakrzepów i zatorów, a także zmniejszają tempo rozwoju miażdżycy. Ponadto zwiększają odporność organizmu i chronią przed chorobami nowotworowymi.
Natomiast kwasy omega-6 obniżają poziom złego cholesterolu, biorą udział w produkcji wielu hormonów, w tym neuroprzekaźników, dzięki czemu usprawniają prace układu nerwowego. Ponadto kontrolują ciśnienie krwi i prace nerek. Wspomagają leczenie zaburzeń hormonalnych, cukrzycy typu 2 i chorób skóry.

Gdzie znaleźć kwasy omega-3 i 6?

Produkty, w których znajdują się kwasy omega-3 i 6 to przede wszystkim ryby, skorupiaki, algi morskie oraz migdały i orzechy, a także oleje roślinne, a także wyprodukowane z nich masła i margaryny. Do ryb, które zawierają kwas omega-3 należą: halibut, łosoś, śledź, dorsz, makrela. Natomiast kwas omega-6 można znaleźć w pestkach słonecznika, dyni oraz sezamu.

Równowaga

Stosunek kwasów omega-3 do omega- 6 powinien wynosić 1:5 lub 1:6. Kiedy w organizmie jest za dużo omega-6 zakłócają one korzystne działanie kwasów omega-3, które są bardzo ważne, ponieważ wytwarzają związki o charakterze przeciwzapalnym.

Według ekspertów należy spożywać ryby morskie 3 razy w tygodniu, a kwasy tłuszczowe sprawią, że będziemy zdrowi i pełni życia!
kwasy omega