Ajurweda – starożytna filozofia zdrowia

Ajurweda to pochodząca z Indii, starożytna sztuka leczenia, którą w latach 60-tych mocno zainteresowała się zachodnia medycyna, w efekcie czego pod koniec lat 70-tych została ona oficjalnie przyjęta przez WHO jako jedna z form medycyny tradycyjnej. Ajurweda to kompleksowa wiedza o tym, jak dbać o zdrowie – zarówno fizyczne jak i psychiczne. Stanowi połączenie filozofii, ćwiczeń, technik relaksacyjnych i odpowiedniej diety. Można powiedzieć, że jest to po prostu styl życia – świadome i codzienne dbanie o to, aby zachować ciało i umysł w stanie równowagi. Ajurweda zajmuje się więc zdrowiem w ujęciu holistycznym – jej głównym celem jest wzmacnianie naszej wrodzonej odporności.

Ajurweda wyróżnia pięć żywiołów, z których składa się każda ludzka istota – przestrzeni, powietrza, ognia, wody i ziemi. Każdego człowieka cechuje również inne zestawienie żywiołów, co przekłada się na konkretny typ konstytucji psychofizycznej, tzw. Doshe. Ajurweda wyróżnia trzy główne doshe:

  • Vata: połączenie elementu powietrza i eteru. Odpowiada za kinetykę ciała, reakcje umysłu i zmysłów oraz proces oczyszczania organizmu
  • Pitta: połączenie elementu ognia i wody. Odpowiada za ciepło, metabolizm, produkcję energii oraz funkcje trawienne.
  • Kapha: połączenie elementu ziemi i wody. Odpowiada za stabilność fizyczną, odpowiednią budowę ciała i równowagę płynów.

Pomimo, że w każdym z nas znajdują się wszystkie typy tych energii, zazwyczaj (choć nie zawsze) któryś typ jest dominujący. Każda z tych konstytucji to unikalne zestawienie cech energetycznych (psychofizycznych) – różnice te obejmują zarówno cechy psychiczne jak i budowę ciała.

Typ Vata cechuje najwątlejszą budowę ciała. Ma największą adaptacji w celu obrony. Na poziomie wewnętrznej struktury psychofizycznej, vata to zarówno siła życiowa, jak i energia, która wprawia w ruch przestrzeń w umyśle. Nadaje człowiekowi pozytywne cechy, takie jak kreatywność, optymizm, szybkość, zręczność i chłonność.

Typ Pitta to umiarkowana siła fizyczna, oraz duża siła umysłowa i emocjonalna. Pitta jest odpowiedzialna za zdolność do przetwarzania emocji i idei w celu dotarcia do prawdy. Pitta odpowiada za takie pozytywne cechy jak inteligencja, odwaga i żywotność. Bez niej brakuje nam umiejętności podejmowania decyzji lub motywacji do działania.

Typ Kapha charakteryzuje najsilniejszą budowę ciała oraz wadliwą stabilność duchowo-emocjonalną. Kapha obdarza nas emocjami i uczuciami. Odpowiada za miłość i troskę oraz oddanie i wiarę, dzięki którym możemy zachować wewnętrzną harmonię i jednoczyć się z innymi. Kapha pozwala nam zachować to, co osiągnęliśmy.

Pomimo wyodrębnienia głównych typów energetycznych, medycy stawiając diagnozy i tak zawsze skupiają się przede wszystkim na indywidualnych cechach jednostki. Lekarze przeprowadzają z pacjentem bardzo szczegółowy wywiad, pytając nie tylko o stan zdrowia, ale również o środowisko, w którym żyje, pracę, relacje z bliskimi, zainteresowania, nawyki żywieniowe, etc.

Pierwszym i podstawowym etapem właściwego leczenia jest usunięcie z organizmu toksyn – czyli odtrucie organizmu. Bez pozbycia się toksyn żadne dalsze leczenie nie ma sensu. Podstawą detoksykacji są oleje, dlatego że są łatwo wchłaniane przez komórki ciała, jednak z powodzeniem stosuje się również różnego rodzaju inhalacje, czy masaże, które pobudzają ciało do uwalniania toksyn. W niektórych przypadkach niezbędne jest przyjęcie środków przeczyszczających. Po całkowitym odtruciu organizmu przychodzi pora na właściwe leczenie, dzięki któremu przywracamy naszemu organizmowi zdrowie i witalność. Główny nacisk w Ajurwedzie kładzie się na leczenie ziołami, które mają pomóc w przywróceniu naturalnej równowagi ciała i umysłu. Skład każdej mieszanki leczniczej dobierany jest indywidualnie. Niekiedy takie preparaty przygotowywane są na bazie połączeń kilkunastu rodzajów ziół. Działają zapobiegawczo, oczyszczająco, rewitalizująco oraz leczą konkretne choroby i dolegliwości.

Dzięki wspaniale rozwiniętej diagnostyce medycyna ajurwedyjska potrafi wykryć chorobę już w początkowej fazie rozwoju. Nie warto jednak dobierać lekarstw na własną rękę, w szczególności bazując na wiedzy z Internetu, gdyż można przypadkiem wyrządzić sobie krzywdę.

Fitness – rodzaje zajęć

Z pewnością zauważyliście, że coraz więcej ludzi zaczyna dbać o swoje zdrowie i sylwetkę. A także samopoczucie, gdyż udowodnione jest, że sport przyczynia się do uczucia rozluźnienia i pomaga osiągnąć stan głębokiego relaksu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu jako całości. Biorąc pod uwagę statystyki, z roku na rok możemy obserwować tendencję wzrostową, jeśli chodzi o wdrażanie różnego rodzaju ćwiczeń do swoich codziennych aktywności. Ile jednak można biegać na bieżni albo ćwiczyć na rowerku stacjonarnym? Jak grzyby po deszczu pojawiają się propozycje nowych rodzajów aktywności fizycznej. Oto kilka najciekawszych z nich:

FLOAT FIT – to trening na macie, która unosi się na powierzchni wody. Obecnie wachlarz zajęć odbywających się w basenie jest zdecydowanie większy niż kilka lat temu. I całe szczęście, gdyż ćwiczenia w wodzie umożliwiają łagodniejsze i jednocześnie skuteczniejsze wykonywanie dużej ilości ćwiczeń. Float fit to ćwiczenie o charakterze interwałowym. Na początek jest oczywiście rozgrzewka, podczas której najważniejsze jest złapanie balansu, a następnie zaczyna się intensywny trening – każda część trwa pół godziny. Float fit angażuje wiele grup mięśniowych – podczas tego ćwiczenia wykorzystujemy praktycznie wszystkie rodzaje mięśni. Ponadto, wykonując te ćwiczenia w odpowiednim tempie pracujemy na mięśniach głębokich, dzięki czemu trening jest wyjątkowo efektywny. Ćwiczenia float fit dedykowane są osobom w każdym wieku. Stopień trudności jest indywidualnie dopasowywany do możliwości każdego z uczestników.

BARRE BEAT – to, mówiąc najprostszymi słowami, połączenie fitnessu i baletu. W trakcie zajęć ćwiczenia wykonywane są albo przy drążku baletowym – obejmują one podstawowe elementy tańca klasycznego, albo na macie – tutaj mamy do czynienia z ćwiczeniami wzmacniającymi mięśnie, poprawiającymi wytrzymałość i elastyczność ciała. Ćwiczenia odbywają się przy akompaniamencie muzyki, co pozwala lepiej skupić się na wykonywanym zadaniu. Trening przy drążku uczy prawidłowej postawy ciała oraz pomaga uzyskać smukłą sylwetkę, zwłaszcza jeśli chodzi o dolne partie ciała. Podobnie jak w przypadku float fit, barre beat adresowany jest dla wszystkich osób, niezależnie od wieku czy umiejętności. Ćwiczenia dostosowywane są do początkowego poziomu uczestników, a następnie sukcesywnie pogłębia się ruchy i zwiększa poziom rozciągnięcia ciała. Barre beat wzmacnia mięśnie, zwiększa wytrzymałość i poprawia elastyczność całego ciała.

BUNGEE FITNES – to zupełnie nowa jakość treningu – połączenie zabawy z intensywnymi ćwiczeniami. Jak sama nazwa wskazuje, są to ćwiczenia na trampolinach, podczas których uczestnicy są podpięci do specjalnych lin, które ułatwiają im wykonywanie niektórych zadań – dzięki nim ruchy stają się lekkie i swobodne. Dużo łatwiej jest więc wykonać bardziej wymagające ćwiczenia – takie jak na przykład pompki. Mimo że wszystko to brzmi lekko i przyjemnie i wysiłek wydaje się być mniejszy niż w przypadku innych ćwiczeń, bungee fitness wzmacnia kręgosłup, mięśnie ud, pośladków, barków, rąk, etc. Jest to odpowiedni rodzaj ćwiczeń dla osób, które chcą zrzucić parę kilo, gdyż w istotny sposób zwiększa przemianę materii – podczas godziny treningu jesteśmy w stanie spalić ponad 700 kcal. Idealnie sprawdzi się też w przypadku osób ze słabymi stawami – bungee fitness działa bowiem na mięśnie, przy jednoczesnym odciążeniu stawów. Maleje wówczas ryzyko niepożądanych urazów i uszkodzeń ciała.

.

Wszystko o Witaminie B12

Witamina B12, nazywana inaczej czerwoną witaminą, ze względu na swój kolor, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Rolą witaminy B12 jest głównie metylacja, która stanowi istotny proces w przemianach węglowodanów, białek i tłuszczów.

Dobroczynne działanie witaminy B12

Witamina B12 ma bardzo dobre działanie na nasz organizm. Pełni kluczową rolę w produkcji czerwonych krwinek, dzięki czemu zapobiega anemii. Może także przyczynić się do regulacji cyklu miesiączkowego u kobiet z obfitym krwawieniem. Witamina B12 wpływa pozytywnie na układ nerwowy, ponieważ bierze udział w produkcji serotoniny. Dzięki niej mamy więcej energii i dobry nastrój. Witamina bierze również udział w procesie przetwarzania węglowodanów, białek i tłuszczów na enegię, dzieki czemu zmniejsza zmęczenie organizmu, podnosi wydajność i wzmacnia koncentrację. Ponadto witamina B12 obniża poziom złego cholesterolu. Pomaga zatem w walce z miażdżycą, a także z zapaleniem wątroby typu C.

Konsekwencje niedoboru witaminy B12

Niedobory witaminy B12 powodują między innymi:
– anemię;
– bóle mięśniowe;
– zwiększone ryzyko miażdżycy wieńcowej i chorób sercowo-naczyniowych;
– biegunki lub zaparcia;
– bezsenność, zmęczenie;
– zaburzenia nastroju, drażliwość, niepokój, stany depresyjne;
– demencje, problemy z koncentracją oraz zapamiętywaniem;
– mrowienie i drętwienie kończyn oraz zaburzenie ich czucia.

Gdzie znajdziemy witaminę B12

Witaminę B12 znajdziemy głównie w produktach zwierzęcych. Najlepszym jej źródłem jest wątróbka, nerki, chude mięso, ryby, jajka oraz produkty mleczne.

Dawkowanie witaminy B12

Według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia, zalecane dzienne spożycie witaminy B12 na poziomie RDA wynosi:
– u dzieci – 0,9 μg/d (1-3 lata); 1,2 μg/d (4-6 lat); 1,8 (7-9 lat);
– u starszych dzieci i młodzieży – od 1,8 do 2,4 μg/d
– u dorosłych – 2,4 μg/d
– u kobiet w ciąży – 2,6 μg/d
– u kobiet karmiących – 2, 8 μg/d

Uwaga! Nadmiar witaminy B12 może powodować u niektórych uczulenie lub trądzik.

Co pić w upalne dni?

Zbliża się czas wakacji, czas upalnych dni. Wszyscy kochamy słońce, jednak w tym czasie należy szczególnie zwrócić uwagę na to, co jemy i co. Aby zapobiec odwodnieniu organizmu należy właściwie go nawadniać. Dziś o tym, jak utrzymać odpowiedni poziom nawodnienia organizmu w gorące dni.

Negatywne konsekwencje odwodnienia

Ilość płynów, które dziennie powinna spożywać każda osoba, to ok. 2-3 litrów.  W czasie upałów, naturalnym procesem jest pocenie, które chroni nas przed przegrzaniem. Niestety wraz z potem z organizmu wydostaje się woda oraz sole mineralne, takie jak sód i potas. Należy zatem zadbać o regularne dostarczanie wody oraz niezbędnych minerałów. Jeśli nie będziemy tego robic narażamy się na osłabienie układu krwionośnego i obciążenie układu nerwowego.

Co pić latem?

Nie liczy się tylko ilość, ale też jakość, czyli co pijemy. Oczywiście najlepszym i najzdrowszym napojem dla każdego jest woda. Najbardziej wartościowa jest woda wysokomineralizowana, która zawiera wysokie stężenie składników mineralnych. Do szklanki wody mineralnej możemy dodać plasterek cytryny lub miętę, które dodatkowo nas orzeźwią. Woda powinna mieć temperaturę pokojową lub być lekko schłodzona. Jednak picie ciepłych płynów w czasie upałów również przysłuży się jego ochłodzeniu, ponieważ paradoksalnie obniżają temperaturę ciała.

Poza wodą możemy skusić się na soki i koktajle ze świeżych owoców oraz warzyw. Sok pomidorowy to najlepsze źródło potasu, który uzupełnia jego niedobór. Dla wielbicieli ogórków polecamy kotkajl ogórkowo-melonowy, bogaty w wodę i potas. Jeśli ktoś woli słodkie napoje, może skusić się na świeżowyciskane soki owocowe – szczególnie polecamy orzeźwiające cytrusy. Fani herbaty powinni w upalne dni postawić na miętę, która obniży temperaturę ciała.

Czego nie pić

Podczas upałów należy unikać alkoholu, ponieważ, podobnie jak słońce, nadmiernie rozszerza naczynia krwionośne i zmniejsza wydolność układu krążenia. Połączenie tych dwóch cczynników może być zatem niebezpieczne dla naszego zdrowia, ponieważ wzrasta ryzyko wystąpienia udarów cieplnych i powstania zakrzepów. Latem na alkohol najlepiej poczekać do wieczornego ochłodzenia temperatury.

Smutna wiadomość dla wielbicieli kawy. Działa ona moczopędnie i wypłukuje z naszego orgaznizmu potas. Dlatego podczas upałów, należy zachować ostrożność z piciem kawy!

Oczywiście wszelkie wysokosłodzone gazowane napoje również nie są wskazane, ponieważ przyczyniają się do utraty cennych minerałów.  Cukier sprawia, że dostarczane płyny gorzej się wchłaniają, a organizm nie nawadnia się w odpowiedni sposób.

 

Kiszonki – dlaczego warto je jeść?

Kiszonki nie są obce osobom, które były już na diecie owocowo-warzywnej dr Ewy Dąbrowskiej. Jednak nie wszyscy znają ich właściwości zdrowotne i odchudzające. Zatem jeśli chcecie dowiedzieć się dlaczego warto je jeść, zapoznajcie się z dzisiejszym artykułem na ten temat 😉

Na czym polega kiszenie

Jest to metoda konserwacji żywności, która zapewnia przedłużenie jej świeżości i jest zabezpieczeniem przed psuciem się. . Podczas procesu kiszenia cukry proste zawarte w surowych roślinach rozkładają się na kwas mlekowy, który zapobiega procesom gnicia żywności. Najważniejszy jednak jest fakt, iż Kiszone warzywa i owoce zachowują swoje cenne, naturalne składniki i minerały, a także mają niższą kaloryczność niż surowe warzywa i owoce.

Kiszonki jako źródło witamin i minerałów

Kiszonki to źródło witamin: A, C, E, K i B. Rolą niektórych witamin jest usuwanie z organizmu wolnych rodników, które sprzyjają starzeniu się, miażdżycy i nowotworom. Kiszonki dostarczają też wiele składników mineralnych m.in. wapń, potas, żelazo, fosfor, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Zawierają również dużó błonnika, który wspomaga przemianę materii i co za tym idzie proces odchudzania.

Bakterie mlekowe

Kiszone warzywa są źródłem kwasu mlekowego, który jest naturalnym probiotykiem. Dzięki temu spożywając kiszonki oczyszczamy nasz organizm, wzmacniamy jego odporność i zapobiegamy wielu chorobom oraz obniżamy cholesterol.

Sposoby kiszenia

Aby zabrać się do kiszenia samodzielnie, warto poznać wszystkie sposoby kiszenia. Oto one:
Kiszenie w solance
Najpopularniejszą metodą kiszenia jest trzymanie produktu w roztworze wody z solą, ponieważ sól ogranicza rozwój niekorzystnych bakterii.
Kiszenie w soli
Do kiszenia można wykorzystywać również samą sól, pod warunkiem, że produkt jest dość soczysty i sam puszcza soki.
Kiszenie w produktach mlecznych
Zamiast solanki można używać napojów mlecznych, które zawierają kultury bakterii fermentacji mlekowej.
Kiszenie w miodzie
Miód wykorzystywany jest zamiast wody lub jako dodatek do solanki w przypadku produktów ubogich w cukry.
Kiszenie w soku z innej kiszonki
Daby ukisić produkty można wykorzytać także sok z innej kiszonki, co znacznie przyspiesza proces fermentacji.

Co można kisić?

Jeśli myślicie, że kiszonki, to tylko ogórki i kapusta, to jesteście w błędzie. Kisić można praktycznie wszystkie warzywa! Rzodkiewki, marchewki, kalafior, papryka, buraki, kiełki, czosnek, szparagi, sałata, szczaw, co kto lubi :). Wasze ulubione warzywa możecie fermentować do woli i mieć gwarancje, że będą one zdrowe i pyszne. A zatem do dzieła!